Dreng med voldsomt temperament

Hej Charlotte.
Jeg er usikker på om min mand og jeg takler vores søn på den rette måde, det gælder især når han bliver vred, men også i det daglige. Han er 6 år, er lige startet i 0. klasse, har en storesøster på 12 år, går til gymnastik og svømning. Han bruger stadig ble om natten og kommer lige for tiden ind til os (dvs. mor, da far sover i gæsteværelset) hver nat. Det ville være rart om han kunne finde ro om natten, men jeg føler han må mangle noget tryghed.
Han er både en lidt vild dreng, men samtidig er bange for mørke, lyde, insekter. Han vil ofte gerne lege med sine venner, men kan godt sidde for sig selv og lege. Han får nogle heftige vredes udbrud, kan udløses af uretfærdighed, konflikter med vennerne, hvor han skriger og hyler, slår til ting, og smækker døren, jeg sætter mig gerne hos ham til han falder til ro, og er klar til at kramme. Han reagerer også selv om vi er ude hos andre eller hvis der er nogen hos os, men han bliver ikke så vred, når vi ikke er der fx i skolen.
Jeg er i tvivl om vi mangler at give ham noget i hans opdragelse, han er ikke så tæt på sin far, men det prøver min mand at arbejde med for tiden,
det er jo vigtigt at have en god rolle model. min mand kan også godt have heftige vredesudbrud, som vores søn har set og som også er gået ud over ham.
Hilsen K

____________________________________________


Hej K

Tak for dit spørgsmål.

Jeg kan ikke helt læse ud af dit brev, om din dreng har vanskeligheder med at være i skolen og SFO, eller om det kun er hjemme du oplever han har det svært, grundet et voldsomt temperament.

Det kan være rigtig svært for et barn, at have et voldsomt temperament og det kan give nogle vanskeligheder, både i skolen med kammerater og i andre sociale sammenhænge. Det er godt at du er opmærksom på det og stopper op, for lige at tænke lidt over om hvad der kan ligge til grund for det, og om der er noget du og din mand kan gøre anderledes, for at støtte og hjælpe jeres dreng med at lære at styre sit temperament.

Hjælp til at lære sociale spilleregler
I skolealderen bliver børn mere og mere og mere socialt bevidste og udvikler en større og større social kompetence. At have venner og kammerater får rigtig stor betydning for børn, når de kommer i skolealderen, fordi de identificerer sig med hinanden og ser sig selv, i en vis afstand til de voksne. Derfor er det vigtigt for børnene, at de lærer de sociale spilleregler der skal til for at indgå i relationer med deres kammerater og andre.

Det lyder lidt som at din dreng i forskellige situationer mister overblikket over sig selv og situationen. Han får svært ved at styre det og sig selv. De følelser han bliver fyldt af bliver vældig voldsomme for ham, hvilket gør han bliver udadreagerende og slår til ting, smækker med døren og råber og skriger. Jeg læser det som det bliver voldsomme udbrud han kommer med, og det har din dreng brug for din og fars hjælp til at kunne takle på en anderledes måde, der er mere socialt acceptabelt.

Få sat ord på
Han vil gerne kunne finde ud af det og vil gerne være sammen med og lege med sine venner. Men når han ikke kan finde ud af det og reagerer voldsomt, vil han formentlig få en masse negativ kontakt og vil opleve der bliver sat begrænsninger for ham, som han har svært ved at leve op til, og hvad pokker skal man så stille op når man, er bare 6 år og gerne vil indgå i relationer med andre.

Han er så stor, at I godt kan tale med ham om tingene og prøve at hjælpe ham med at sætte ord på, hvad det er der sker. Sig til ham, at du har lagt mærke til at han bliver meget irriteret når de andre børn gør noget han synes er uretfærdigt og at du kan se, han bliver både vred og ked af det. Fortæl ham du gerne vil hjælpe ham og prøv at tale med ham om, hvad han kan gøre i stedet for at blive sig vred og hidsig. Fortæl ham at han skal sige til kammeraterne, at han ikke kan li at de er uretfærdige, at han i konflikter skal øve sig i at sige det med ord i stedet for at blive så udadreagerende. Fortæl ham det er ok at blive vred, men han må ikke slå på ting eller de andre børn. Det er vigtigt, han får en forståelse af du godt kan forstå og accepterer han bliver vred, for det må man gerne blive, men man må ikke slå de andre børn eller smække med dørene eller andet. Prøv at snakke med ham om, hvad det er han bliver så vred over, så ked af eller irriteret over. Når man er 6 år ved man godt, at man ikke må slå, men det kan være svært at lade være, hvis man ikke har lært eller er vant til at reagerer på andre måder. Han udtrykker sig med sin ”motorik”, fordi han er usikker og ikke helt ved hvad han ellers kan gøre, så det skal du vise ham og hjælpe ham med at lære.

Gode rollemodeller
Du skriver far også har et voldsomt temperament, og at han har set far reagere voldsomt og at dette også er gået ud over din dreng. Du har ret i, at det ikke er godt, da han jo har brug for far som en god rollemodel. Det er godt det er noget I er opmærksomme på og noget din mand arbejder med. Det er vigtigt dette samværsmønster mellem din søn og far bliver brudt, og din mand får en anden måde at være sammen med jeres dreng på. Måske de to skal lave nogle ting sammen alene, for at få nogle gode oplevelser sammen ... sådan lidt ”mand til mand”, for også at komme lidt tættere på hinanden.

Fælles indsats
Jeg tænker også at du og din mand skal have en god snak om hvordan I kan hjælpe jeres dreng og om hvordan I hjælper hinanden med det. I skal støtte hinanden, I at hjælpe med at få brudt mønsteret og snakke om, om hvad I kan gøre anderledes.

Måske kan det også være en god ide at tale med skolen og SFO, hvis det også er vanskeligt for jeres dreng her, om hvordan kan I sammen hjælpe jeres dreng. Det er SÅ vigtigt at han får en god start i skolesystemet, og at hverdagen for ham bliver båret af flest gode oplevelser, både med de andre børn og de voksne der er omkring ham i hverdagen.

For nogle er det også en god ide at få noget forældrerådgivning for at få nye og andre øjne på hvad det er der sker og er i spil i familien. Mange forældre har stor glæde af blot en enkelt eller få samtaler for at få vendt situationen.

Jeg ønsker jer alt mulig held og lykke i tiden frem og håber du kan bruge mit svar til dig her i brevkassen.

Jeg vil også anbefale dig at kigge dig lidt om her i brevkassen, for at se andre gode og lignende spørgsmål.

Mange venlige hilsner fra