Bryder sig ikke om dagplejen

Hej Charlotte Clemmensen,

Vi har et barn på næsten 2 år, og har et spørgsmål om hvordan det kan være vores barn altid er ked af det også når han er i dagpleje.

Lige nu føler vi os meget magtesløse for vi vil jo gøre det så godt vi kan. Han vil meget gerne hænge op af mig, og jeg har spurgt min mand, hvad det er jeg gør forkert. Han mener ikke at jeg skærer nok igennem, men det er jo svært når vores søn er ked af det, og jeg føler at han slapper mere af når han er ved mig.

Da han var mindre var han meget syg og har i dag astmatisk bronkitis. Han vil heller ikke gå, helst bæres. Jeg håber virkelig du kan komme med nogle gode råd til os.

Hilsen den lille kærnefamilie

___________________________________________________


Kære familie
Tak for dit spørgsmål.

At jeres lille dreng på 2 år altid er ked af det i dagplejen, er selvfølgelig noget I skal tage alvorligt og reagere på.
I føler jer naturligvis kede af det og magtesløse over at situationen er sådan, og det er følelsesmæssigt hårdt og vanskeligt at skulle aflevere sin lille dreng når han er ked af det og græder hver dag. For det man som forældre ønsker sig højest her i verden, er jo at ens lille barn udstråler og er glad og veltilpas.
Jeg kan ikke ud af dit brev læse om, hvor længe jeres dreng har været i dagplejen, og om det dermed evt. er indkøringsperioden der volder vanskeligheder eller om det er et længerevarende problem.

Det kan være vældig svært for et lille barn at starte i dagpleje, at få dannet en sikker base det nye sted og få opbygget en tilknytning til dagplejeren. Dette er vigtigt og nødvendigt, når barnet skal lære at slippe mor og far i sin dagligdag.
I skal ikke tænke på problemet med udgangspunkt i at finde ud af hvad i gør forkert, men derimod med udgangspunkt i, hvordan I bedst kan hjælpe jeres lille dreng med at få opbygget denne sikre base og tilknytning til sin dagpleje.

Det er vigtigt, at I hjælper jeres lille dreng, så han får mulighed for at knytte sig til dagplejen.
Jeres daglige kontakt er meget vigtig og afgørende. I skal fortælle hende, hvordan I tænker hun bedst kan komme til at hjælpe jeres søn med at kunne knytte sig til hende. Fortæl hende grundigt om ham, hvad han er for en lille fyr, hvad han er glad for, hvad I har af vaner og rutiner derhjemme, mm.
Hør på, hvad hun gør sig af tanker om hvordan hun synes det skal være at komme i dagpleje hos hende. Spørg om hvad hun har lagt mærke til hvad der kan gøre jeres lille dreng glad og veltilpas.
I skal finde ud af hvad I synes om hendes måde at tænke på og gøre tingene på, om I kan have tillid til den måde hun arbejder på.

Prøv at få en dialog i gang med hende om hvilke løsningsmuligheder I kan se der vil kunne hjælpe på situationen.
En mulighed er at blive lidt længere, når I afleverer og henter, så jeres dreng oplever at I taler godt sammen, har tillid til hinanden og kan lide hinanden. Det vil være medvirkende til at jeres dreng vil føle tryghed ved at være sammen med hende, da han aflæser på jer, at ”mor og far synes det her er ok og godt for mig, de siger det er helt i orden og at jeg godt kan være glad og tilpas her…”
Det kan også være en ide at invitere dagplejen og hendes børn på besøg i jeres hjem, så jeres søn også oplever at være sammen med hende der. Det vil også signalere, at hun er velkommen og ok, og at mor og far synes godt om hende. Det vil også være medvirkende til, at jeres dreng får mod på og lyst til at slippe dig en lille smule og kaste sig ud i, at have tillid til andre voksne og børn. På sigt kan det også give en dejlig mulighed for god leg og mange nye store og små venner, der foruden mor og far også er medvirkende til at få en dejlig barndom.

Jeres indstilling til at han skal være i dagplejen har betydning for, hvordan han vil knytte sig til hende. I skal ikke udvise en tvivl om hvorvidt I synes det er godt eller mindre godt. I har valgt for jeres lille dreng at han skal være i dagplejen, og det har I med baggrund i en tro på at det er en god og holdbar løsning som I er trygge ved og tilfredse med.

Det kræver til tider stor tålmodighed at få et barn til at knytte sig til andre voksne, men når I udstråler at I tror på det og har det godt med denne løsning vil det smitte af på jeres dreng.

Rigtig meget held og lykke fremover. Jeg håber at I kan bruge mit svar.

Med venlig hilsen,