babyudstyr

Forbrugerstyrelsens nye markedstjek af babyudstyr viser, at der kan være tusindvis af kroner sparet, hvis man tjekker udbuddet i flere forretninger.

Mange danskere har fået flere penge mellem hænderne de sidste år, og dem bruger de gerne på at give deres første baby den bedste start på livet.

Markedet har været i kraftig vækst i nogle år, og i dag bruger danskerne dobbelt så mange penge på børneudstyr, som de gjorde i år 2000, viser tal fra Danmarks Statistik.

Allerede inden de nyfødte kommer til verden, er de derfor blevet gjort til storforbrugere af alt, hvad markedet for børneudstyr kan levere.

Spar næsten 50%
Men de nybagte forældre kan med fordel være bevidste forbrugere på de nye babyers vegne, for der kan spares rigtig mange penge, hvis man ser sig for. Går man efter den billigste babylift i en forretning, så kan der være næsten 50% at spare, hvis man spørger efter den i flere forskellige butikker, viser Forbrugerstyrelsens nye tjek af markedet for babyudstyr.

"Kommende førstegangsforældre står i forvejen over for mange store beslutninger og svære valg, fordi de også er ved at etablere sig som familie. Derfor er resultatet af Forbrugerstyrelsens nye markedstjek værd at bide mærke i for folk, der venter sig. Netop på børneudstyr kan de spare mange penge, hvis de bruger lidt tid på at undersøge markedet, når de for første gang skal ud og købe hele grundpakken til en ny baby", siger Louise Holck, direktør i Forbrugerstyrelsen.

Stor prisforskel på grundpakken
Forbrugerstyrelsens markedstjek viser blandt andet, at prisen på den billigste grundpakke kan være dobbelt så høj i den ene forretning, som den er i en anden forretning. Den billigste grundpakke med en barnevogn med myggenet, regnslag og lift, samt pusletaske og puslepude, babyalarm, høj stol, og en tremmeseng med dyne og sengetøj, kan koste mellem 3251 kroner og 6547 kroner – afhængigt af, hvilken forretning man går ind i.

Generelt om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført vha. anonymiserede spørgeskemaer. Forbrugerstyrelsen udsender således ikke en liste over hvem der er dyrest og hvem der er billigst på marked, men henstiller til at forældrene selv foretager prissammenligningerne..