12 klare kostregler

Den nemmeste måde, at få børn til at spise sundere, er ved at have klare kostregler i familien - og huske selv, at være et godt forbillede. Vi er vores børns forbilleder, og hvis vi selv spiser sundt, varieret og sørger for at spisning foregår i en hyggelig atmosfære, vil det være de spisevaner, barnet lærer og fører videre med sig i livet.

Det er ikke nok, at sige det
Dine børn gør, hvad du gør - ikke hvad du siger, du gør. Derfor kan være en god ide, at kigge på egne kostvaner og sikre sig, at man virkelig er det gode forbillede, man ønsker at være. Enhver ændring mod en sundere livsstil, kan gavne hele familien.

Klare retningslinier
Klare og enkle regler og retningsliner kan hjælpe familien med at få styr på forbruget af fede og søde sager. Og som det altid er, når der udstikkes regler for børn, så er det også her vigtigt, at reglerne overholdes, og at vi voksne viser børnene, at vi står ved reglerne.

12 GODE REGLER
Med klare, tydelige regler, er det meget nemmere at ændre vanerne. Gennemgå reglerne sammen i familien og skriv evt. reglerne ned og hæng dem op på køleskabet.

1. Lad være med at have slik liggende
Der er ingen grund til at have slik, kiks, chips og kager liggende i køkkenskabene. Det frister unødigt, og når først barnet har fået færten af de søde sager, kan det hurtigt give anledning til diskussioner.

2. Indfør reglen om lørdagsslik
Lav enkle og klare regler for hvornår barnet må få slik. Indfør f.eks. reglen om at der kun spises slik om lørdagen, når der sendes børnetime.

3. Indfør regler for forbruget af soda- og saftevand
Sodavand, saftevand og læskedrikke er en af hovedårsagerne til børns overvægt. Hjerteforeningen har, for at dæmme op for det store sukkerforbrug, forslået en genstandsgrænse for børn og unge, på max. 1/2 liter sodavand eller saft om ugen.

4. Madpakke
Giv dit barn en god madpakke, der er indeholder nok mad til hele børnehave- eller skoledagen. Gør lidt ekstra ud af den, så den bliver spist. En god frokost med f.eks. groft brød, gulerødder og mælk giver en god mæthedsfornemmelse og en langvarig effekt på blodsukkeret, så barnet vil opleve et tabilt energiniveau igennem dagen. Klik ind og få nogle gode tips her!

5. Ingen lommekiks i madpakken
Lommekiks som mælkesnitter, små chokoladekiks m.m. skal ikke med i madpakken, da disse indeholder for meget fedt og sukker og derved skal betragtes som slik. Frugtyoghurt og -kvark er også ofte for sødt og bør derfor ikke være fast følge med madpakker, skriver Fødevarestyrelsen.

6. Ingen slik på indkøbsturen
Hvis dit barn har tendens til at plage om slik når I er på indkøb, så forbered barnet allerede inden I går ind i butikken; ”Du må godt komme med på indkøb og du må gerne kigge på alle de spændende ting derinde - men vi køber ingen slik!”.

7. Overhold måltiderne
Det er en god ide at prøve at overholde måltiderne, så får barnet mindre trang til søde sager.

8. Grønt ”slik”
Det er ikke så besværligt og det er en rar fornemmelse at se børnene kaste sig over hyggetallerken med snacks og grøn ”slik”. Lad altid frisk frugt og grønt stå fremme, så det er det børnene spiser når de er småsultne.
Klik ind og få tips til grønne snacks!

9. En god start på dagen
Giv dit barn og dig selv en god start på dagen. Stå lidt tidligere op, sæt tallerkner på bordet og tænd et sterinlys. Sæt dig, spis og hyg dig en halv times tid med dit barn.
Læs også: Derfor er havregryn god morgenmad >>

10. Mere motion
Lav en familieaktivitet i løbet af ugen. Tag en tur i svømmehallen eller gå en lang tur ved stranden eller i skoven. Hjælp dit barn til at blive mere aktiv og lad barnet cykle til skole eller vend børnene til altid at I altid går, når I skal på indkøb. Du kan hjælpe dit barn til en mere aktiv hverdag, ved f.eks at lære dem nogle af de gode gamle lege..

11. Lav regler for tv-kiggeri
Skal børnene selv bestemme, vil mange gerne sidde og se tv i flere timer af gangen. Men tv-kiggeri gør børn passive og sløve. Begræns fornøjelser som tv-kiggeri, videofilm, computerspil og gameboy til 1/2 time om dagen.

12. Slankende råd
Har du et decideret overvægtigt barn, er det en god ide at udskifte de fede ingredienser med magre produkter. Dette må dog først være efter 3-årsalderen.
Fødevarestyrelsen anbefaler at barnet fra 3-årsalderen drikker skummet-, mini- og kærnemælk eller evt. letmælk, idet barnet fra det er 4 år bør få samme fedtindhold i mad og drikke som voksne og større børn.
Hvis surmælksprodukter udgør en stor del af mælkemængden, bør de have et lavt fedtindhold og være af skummetmælks- eller letmælkstypen.
Samtidig kan fløden udskiftes med mælk, sødmælk med minimælk eller skummetmælk, hvidt brød med groft, saftevand med vand osv.
Server mindre portioner, undlad deserter, slik, chips og kager. Spar på fedtet i forbindelse med stegning, i sovsen og på brødet.


Mere om: