Familiebil over stok og sten

Test: Ford Kuga Titanium 2,0 TDCI 163 hk. 4x4, 6-trins automatgearkasse.

Den faceliftede Ford Kuga er til alle familier, som gerne vil have lidt mere end bare en stationcar eller en klodset mpv. Men også til familien, der samtidigt er økonomisk og miljøansvarlig nok til at styre udenom en stor forslugen firehjulstrækker. Kuga trækker vel og mærke på alle fire hjul, men er en såkaldt SUV (sport utility vehicle), som er betegnelsen for den populære mellemting mellem netop en stor firehjulstrækker og en stationcar.



Man sidder højt i Kuga’en, har et godt overblik over vejen og terrænet, og den 163 hk. Store 2,0 TDCI-diesel motor spinder lydløst. Trods størrelsen og højden føles den mere som en almindelig bil end en stor SUV at køre. Styringen og vejgrebet er direkte og kontant, og ved undvigemanøvrer får man ikke den sejlende og vuggende fornemmelse, som de lidt høje biler ofte giver.



God plads
Pladsen er overordentlig stor, og med bagsæderne nede er der plads til virkelig meget – lige fra storindkøb i supermarkedet, barnevognen og/eller børneværelsesmøblerne. Som en ekstra fed detalje, har Kuga’en en automatisk og håndfri bagagerumsklap, som, når man med favnen fuld af varer på P-pladsen kommer hen til bilen, blot behøver at svinge foden under klappen og vupti! Den store bagdør ryger langsomt op. En detalje man lynhurtig vænner sig til.



Der er derimod mange knapper og kontakter i og omkring instrumentbord og rat, som kan tage lidt tid at vænne sig til. Vi blev dog hurtigt meget familiære med det pompøse panorama-skydetag. Masser af lys og luft giver det i kabinen. Ford Kuga hører til i det utvivlsomt noget dyrere familiebils-segment. Testbilen med udstyr kostede tæt på 600.000,- men den fås uden firehjulstræk og med benzin fra kun 380.000,- kroner. Stadigvæk noget billigere end dens direkte konkurrent VW Tiguan og noget mere rå og flot i både udseende og udstyr.