Små ændringer der har stor betydning

Tænker du ind imellem, at familien har tillagt sig nogle lidt for usunde vaner? ”På mandag starter vi på en frisk! Så skal der sundere mad på bordet”, lover vi hinanden. Men den ene uge tager den anden med overarbejde, forældremøder osv. Det kan være svært, at finde tid og overskud - og opgaven bliver ikke bedre af, at børn ofte møder ny mad med kræsenhed og en fiks ide om, at sund mad smager dårligt. En nemmere - og langt mere effektivt metode, er at indføre de nye sunde madvaner lidt ad gangen. Introducer ny mad og juster de dårlige madvaner, skridt for skridt. Her får du en stribe gode råd til, hvordan projekt ”sund familie” kan blive en succes

Hold dit projekt ”sund familie” hemmeligt
Det er en god ide indledningsvist, at holde dit initiativ hemmeligt.  Den første fejl mange begår er, at dele deres entusiasme og glæde over, at nu skal der spises sundt. Når de så samtidig begynder at remse alle de madvarer op, familien fremover ikke må spise, så føles det nærmest som et overgreb på  familien. Vi er jo vanemennesker, så skal der ske ændringer, må det indføres gradvist – og egentligt går det allernemmest, hvis vi ikke rigtig er bevidst om det. Så start med de små ændringer, som f.eks. at udbytte hvedeprodukter til fuldkorn.  

Alle børn er kræsenpinde
Det er ikke unormalt, at det kan tage op til 10 serveringsforsøg, før et barn vænner sig til smagen af nye råvarer. Så giv ikke op, hvis dit barn ikke spiser det nyintroducerede mad i første forsøg. Børn efterligner os voksnes og evt. søskendes spisevaner, så det er vigtigt, at I som forældre, er enige om og arbejder sammen omkring familiens nye kostvaner.

Drop de strikse madregler
Stramme madregler kan have den modsatte effekt. Vi tiltrækkes af det forbudte, så lad være med at gøre det usunde spændende ved at forbyde det. Der skal være plads til ugentlig hygge, fødselsdage mm. uden dårlig samvittighed, og det er der også, hvis I generelt lever en sund hverdag. De nye ændringer skal ikke være en social hindring for dig og din familie.     

Find en fælles aktivitet
Fysisk aktivitet ved vi er godt for alle, men får vi det gjort? Alt motion i løbet af dagen gælder, rengøring, cykelture, en gåtur med hunden osv. Motion er samtidig lettere, hvis man er flere om det, så prøv at finde en fælles interesse dig og din familie kan dyrke sammen. Det kan være en tur i skoven, svømmehallen, skøjtehallen, stå på rulleskøjter og lege fangelege. Her er det kun fantasien, der sætter grænser. Det er nemmere at overholde, hvis I vælger en fast dag i ugen. 

Sund mad uden at afskrække din familie
Sund mad lyder i manges øre som selleribøffer og bønnespiresalat. Den forestilling får du hurtig vendt, når du serverer pasta med kødsovs, hvor der er tilføjet revne grøntsager og den hvide pasta er udskiftet med fuldkornspasta. De allerfleste traditionelle retter kan laves i en sundere variant ved udskiftning af fedtstoffet, magert og lidt mindre kød samt flere grøntsager. Din familie vil ikke kunne smage forskel, men de kan mærke den på længere sigt. 

Gør den sunde mad let tilgængelig
Vi lever i dag i en meget travl hverdag, hvor mad helst skal være nemt og billigt. Derfor vælger vi oftest de færdig forarbejdede fødevarer, som fastfood frem for de friske, der skal tilberedes.  Hvis sund mad og snacks gøres let tilgængeligt, ryger det lettere ned. Frugt der er skyllet og skåret i mundrette stykker serveret på et fad, er mere indbydende end et æble, der ligger i en skål og ser kedeligt ud. Så køb skiveskåret eller smørbart magert pålæg og gør frugt og grønt tilgængelige i skåle. 

Hygge er ikke nødvendigvis lig med slik
Vi forbinder mad og søde sager med hygge. Og vi hygger meget i Danmark. Hvem siger man ikke kan hygge lige så godt med sunde snacks som med slik? Børn er vilde med smoothies, figenstænger, søde frugter, nødder osv. Det er samtidig vigtigt ikke at være fanatiske, så chokolade og anden slik skal ikke forbydes, men det er en god idé at vise alternativer.

En god start på dagen
For at undgå hverdagens fristelser i skolen eller på arbejdet er det vigtigt at starte dagen ud med et solidt morgenmåltid. Det er nemt for både dine børn og dig at falde i en fælde, hvor i ender med at købe fastfood i kantinen eller på det nærmeste pizzeria. Sørg derfor for, at lave nogle sunde madpakker, hvor der indgår flere små mellemmåltider med frugt og grønt. Hvis du har svært ved at finde tid om morgenen er det en god ide at smøre madpakken om aftenen eller evt. bruge rester fra aftensmaden.

Pøj pøj!

Kilder: Keri Gans "Small Change Diet", Sundhedsstyrelsen