Sådan får dit barn en god søvn

Advertorial

Du har sikkert selv oplevet at dage bliver delvist, hvis ikke fuldkommen, ødelagt af nætter med dårlig søvn. Dette gælder ikke kun for dig og mig som voksne, men også for børn og unge. Det er derfor vigtigt, at børns søvn bliver prioriteret højt. Både for at barnet kan ha´ mere energi og glæde i sin hverdag, og for at det kan udvikle sig optimalt. En god nattesøvn har vist sig at være særlig vigtigt for børn og unge, særlig for de der er så gamle, at de går i skole med de nye lange skoledage.

Hjælp dit barn med søvnen

Der er flere områder, som du skal have fokus på, for at dit barn kan få en god natsøvn:
1. Barnet skal ind i gode søvnrytmer, der ikke varierer alt for meget - heller ikke i weekenderne
2. Dit barn skal ligge godt i en god seng med god hovedpude og en passende størrelse dyne
3. Lysforholdene i soveværelset skal være optimale.
4. Dit barn har brug for ro – der skal ikke spilles højt musik eller smækkes med dørene i nærheden af soveværelset

Der kan med sikkerhed findes flere end disse fire fokuspunkter, men de er blot nogle af de mere problematiske, når det kommer til forringet søvn hos børn.
Ud over de ovenstående punkter, er det også vigtigt at ha´ fokus på:

Køb af den rette dyne
Det kan være svært at sove godt for dit barn, hvis det stadig ligger og vender sig uroligt i sin gamle seng med en dyne, han eller hun for længst er vokset fra. Hvis det er tilfældet, gør du dit barn en stor tjeneste en ny dyne, der ikke er en voksendyne, men en juniordyne, der passer til større børn. Vi bruger som børn og voksne meget tid i sengen, og derfor kan du med stor fordel også erhverve dig en økologisk dyne til dit barn, hvilket du kan købe over nettet hos Dynefabrikken, hvor du på deres hjemmesiden vil kunne få en dejlig økologisk og derfor helt neutral dyne. Du kan under linket finde eksklusive dyner af de fineste gåsedun, så dit barn kan få den bedst mulige søvnoplevelse.

Hold igen med lyset
Nye studier, som du måske har hørt om, viser, at nattesøvnen bliver kraftigt forværret, hvis vi sidder og kigger på mobiltelefonen, computeren, iPaden e.t.c. før vi går i seng. Det er derfor vigtigt, at du som forældre ikke lader dit barn gøre det. Ligeledes skal lysforholdene i børneværelset være optimale, således at gardinerne dækker for solen i sommerhalvåret, og hvis dit barn skal bruge en natlampe, bør denne udsende et svagt lys. Alt dette skyldes, at lys har en langt større indvirkning på både vores søvnrytmer og øjne, end vi går og tror.

Mere om: