Sådan bliver du bedste ven med solen

Solen ødelægger huden. Den giver rynker og forbrændinger og øger risikoen for hudkræft. Alt det ved du sikkert alt for godt. Men lige så mange grunde, der er til at passe på og være forsigtig, når du opholder dig i solen, lige så gavnlig kan det være at nyde solens stråler. Læs med og klogere på, hvordan du nyder solen på den sunde måde.

Foråret og sommeren er på trapperne og efter en lang og kold vinter, hvor der har været langt mellem solstrejfene, kan det ikke gå hurtigt nok med at smide tøjet og få lidt farve på den blege krop. De fleste ved godt, at solen kan forårsage hudkræft og solskader, og igen og igen får vi tudet ørerne fulde med, hvor vigtigt det er, at passe godt på huden, så vi undgår solens skadelige virkninger. Men der er også en voksende videnskabelig bevidsthed om, at en sund påvirkning af solens ultraviolette stråler kan spille en vigtig og afgørende rolle i forbindelse med forebyggelse og behandling af forskellige sygdomme. Så hvis du tager dine forholdsregler og husker at bruge solcreme, søge skygge og i øvrigt sole med omtanke, så har solen faktisk også en masse gavnlige virkninger - både på dit krop og din psyke.

 

5 BONUSGEVINSTER FRA SOLEN

Beskytter mod en række alvorlige sygdomme
Når solens stråler rammer huden, danner den automatisk D-vitamin, som kroppen bruger som byggesten i knogler og tænder. Men solskinsvitaminet ser også ud til at spille en vigtig rolle for dit helbred. Undersøgelser har nemlig vist, at solens stråler beskytter mod en flere alvorlige sygdomme herunder en række kræftsygdomme som brystkræft og livmoderkræft samt sukkersyge, sklerose, leddegigt og forskellige infektioner. 

Gør glad i låget
Solen er alletiders humørbooster. Jo mere sollys, kroppen udsættes for, jo flere endorfiner dannes der nemlig i centralnervesystemet, og det får humørbarometret til at stige. Samtidigt sætter sollyset skub i produktionen af serotonin – et signalstof, der ligeledes påvirker humøret og gør dig glad, ligesom det hjælper mod træthed og depression.

Godnat og sov godt
Solen er med til at skabe en god døgnrytme. Når det er mørkt, danner kroppen hormonet melatonin, der får os til at falde i søvn og sove godt, men så snart kroppen fornemmer, at det begynder at blive lyst, stopper produktionen af dette hormon. Sørger du for at tanke masser af sollys fra morgenstunden, er det med til at påvirke dit søvnmønster, så du føler dig friskere om morgenen og falder nemmere i søvn om aftenen.

Booster immunforsvaret
Sollys fyrer op under produktionen af hvide blodlegemer, som er en vigtig spiller, når immunforsvaret skal opbygges. Lyset øger også produktionen af røde blodlegemer og fremmer blodcirkulationen, som igen påvirker blodtrykket gunstigt. Endelig menes solens stråler at have en positiv indvirkning på kolesterolet i blodet og blodsukkeret.

Effektiv smertestiller
Ifølge undersøgelser kan helt simple smerter lindres med sollys, ligesom din fysiske tilstand kan optimeres, fordi sollyset øger mængden af ilt, som går ud til musklerne. Lider du af ledsmerter, kan du også opnå lindring gennem sollyset, som opvarmer og løsner stive og ømme led.

 

5 SUNDE SOLRÅD

Selvom solen (også) er din ven, så er det vigtigt at sole med sund fornuft for at beskytte dig mod solskader, herunder solskoldning, hudskader og hudkræft. Fra april til september, når UV-indekset er over 3, er det en rigtig god ide at følge de gængse solråd og skabe gode solvaner for dig og dine nærmeste. Start med at bruge din sunde fornuft, respekter din hudtype og undgå helt enkelt for meget sol.

Søg skygge
Giv solen en frokostpause mellem kl. 12 og 15, hvor solens stråler er stærkest. Ophold dig ikke for længe i solen, selvom du anvender solbeskyttelse. Husk at vand og sand reflekterer og forstærker solens skadelige stråler og øger risikoen for solskoldning.

Solhat
Undgå at blive skoldet. Beskyt dig med let tøj, som f.eks. en langærmet skjorte, bukser, en bredskygget hat og solbriller. De steder der ”stikker udenfor” skal smøres.

Solcreme
Det anbefales at bruge solcreme, når UV-indekset er over 3. Husk også solcreme på overskyede dage, hvor op til 80% af solens skadelige stråler trænger igennem. Brug en vandfast solcreme – og altid rigeligt.  Det er ca. 30-40 ml. eller en god håndfuld til en voksen krop og ca. 20 ml. (en barnehåndfuld) til et barn. Solfaktoren angiver, hvor længe du kan opholde dig i solen uden at blive forbrændt. Faktor 15 betyder fx, at det tager 15 gange længere for huden at blive rød, end hvis du ikke bruger solcreme.

Solbriller
Solens UV-stråler kan både give smertefulde øjeninflammationer, grå stær og i værste fald kræft i og omkring øjnene. Derfor er det vigtigt ikke at ignorere solens UV-stråler men i stedet gøre det til en vane at bære solbriller, hver gang du er ude i solskin, uanset om du går en tur langs vandet eller cykler i skoven.

Pas på spædbørn eller småbørn
Spædbørn skal holdes væk fra direkte sollys. Børn skal beskyttes ekstra godt mod solens ultraviolette stråler. Gode solvaner som barn kan reducere risikoen for skoldninger, hudskader og hudkræft senere i livet.

 

HUSK! Solcremen beskytter aldrig 100%
Solcreme er med til at beskytte din hud mod solens skadelige UV-stråler. Du skal mindst bruge faktor 15 for at være beskyttet godt nok i Danmark. Har du lys eller sart hud eller opholder du dig i et land, der er tættere på Ækvator, hvor solens stråler er kraftigere, bør du bruge solcreme med en højere faktor.

FAKTA
Filtrene i solcreme måles i SPF, også kaldet solfaktor.
SPF 20 bremser 95 % af strålerne.
SPF 30 beskytter 97 %.
SPF 50 giver 98 % beskyttelse

 

Pernille Lewinsky Kofoed

Pernille er freelance journalist og sideløbende med skriveriet underviser hun i yoga. Hun brænder for sundhed i bred forstand og har derfor gennem mange år skrevet om kost, motion, psykologi, yoga og mental sundhed for en lang række ugeblade og magasiner.

Følg os