Ny Mazda: velkørende livsstil

Familieguiden har testet adskillige såkaldte crossovers - mellemting mellem større firehjulstrukne køretøjer og SUV’s. Mazda CX-3 er også sådan en størrelse. Hverken det ene eller det andet. Men det klæder i den grad testbilens mindre svulstige proportioner og lavere tyngdepunkt end førnævnte SUV’s. Det gør bare køreoplevelsen så meget bedre og direkte, at den ikke er designet som et køleskab.

CX-3 er en veludstyret og velkørende bil, som også ligner en, der kan køre gennem vand, skov og mudder. Det kan den ikke. Den kan måske forcere de virkelig bumpede markveje bedre end brormand, Mazda 3, takket været større frihøjde, men man skal vælge den noget mere kostbare firehjulstrukne udgave, hvis man har behov for mere.

Indenfor er der genkendelig og gedigen Mazda-kvalitet overalt. Ikke noget billigt og skrøbeligt plastic her, men smagfuld og stiligt finish. Man sidder højt, har god udsigt til det ergonomiske instrumentbræt og den 7” store touchscreen. Udstyrslisten er overdådig som med mange japanske biler. Man får bare stadig mere standardudstyr end i de europæiske biler.

Listen bliver for lang at nævne, men indbefatter bl.a. 18” fælge, regn- og lyssensor, cruise-control, LED-lys, bakkamera, bluetooth, DAB-radio og et væld af sikkerhed- og assistpakker som Blind Spot Monitoring, Rear Cross Traffic Alert, automatisk kurvelys og listen fortsætter. Eneste ekstraudstyr testmodellen var forsynet med var den rappe soul red-metallak (6.250 kr.).

Hvis du har køreglæde og kvalitet på listen over primære ting i dit valg af køretøj, og synes du også, det er o.k. at køre i en bil, som ikke ligner naboens, er Mazda CX-3 et rigtig godt valg. Har du derimod brug for at kunne få plads til den store barnevogn bagi, har du store teenagebørn, som skal kunne sidde rimeligt komfortabelt på bagsædet, skal du ikke vælge CX-3. Det er en livstilsbil, som er fed til det unge (eller ældre) par uden de store plads- eller passagerbehov.

Hvorfor
Fordi du sætter pris på køreglæde, kvalitet og er prisbevidst.

Hvorfor ikke
Fordi du har brug for mere plads og kan få det i de fleste af konkurrenternes biler.

Fakta
Motor: 2,0 120 hk.
Tophastighed: 192 km/t
0-100 km/t: 9,0 sek. 
Økonomi: 16,9 km ved blandet kørsel
Grøn ejerafgift årligt: 1780,-
Pris: 268.813 kr.

Per Kuskner

Per Kuskner er vores faste bilanmelder og tilknyttede journalist.

Følg os