Når intimitet og nærhed bliver svært

”På et tidspunkt havde jeg det sådan, at skulle jeg aldrig mere have sex i dette liv, ville det passe mig fint.”

I virkeligheden tror jeg, at de fleste kvinder kan genkende følelsen af bare IKKE at have lyst til sex. Når vi er trætte efter en lang dag som mødre, medarbejdere, kolleger, døtre, logistikchefer, husmødre og alt det andet, som vores hverdag byder på.

Er du som de fleste danske mødre, byder din dag på noget af det hele. Så kan man godt have dage, hvor man føler, at man har stået til rådighed for alle andre hele dagen, og det sidste, man behøver, er en arm, der rækker ud og en mand, der vil have sex.

Lad mig slå fast med det samme: det er helt normalt som kvinde at have svingende lyst. At der er perioder, hvor du bare ikke har lyst eller ikke prioriterer sex.

Jeg har været der. Jeg var der i ret lang tid. Og fødslen af mine to vidunderlige piger gjorde det ikke bedre. I mange år følte jeg, at jeg var ”på” fra kl. 06 til 23. Jeg var slidt, træt og udmattet. Og jeg havde brugt hele dagen på at fortrænge mine egne behov for nærvær og omsorg. Hele dagen havde jeg været i hovedet og et skridt foran tidsplanen. Min egen krop mærkede jeg stort set ikke. Følelser blev undertrykt af rationel tænkning, mad, planlægning og regler. Jeg følte mig effektiv, velstruktureret og i kontrol.
Og det faldt mig nemt. For jeg var toptrænet. Havde øvet mig i mange år.

På et tidspunkt havde jeg det sådan, at skulle jeg aldrig mere have sex i dette liv, ville det passe mig fint. Så langt væk var jeg fra at mærke min krop og give mig selv lov til at slippe kontrollen og give mig hen.

Ikke fordi jeg ikke længtes efter intimiteten og nærheden. For det gjorde jeg. Den fysiske nærhed, den følelsesmæssige intimitet og den mentale connection med min mand.

Jeg længtes efter følelsen af samhørighed. Jeg længtes efter følelsen af at få lov til at være den sårbare. Af at føle mig forkælet. Af at der var nogen, der tog sig af mig. Af, at min mand - bare af og til – sagde: ”lad nu mig tage mig af dette eller hint, så kan du tage fri”. Om det så bare var en halv times helle på sofaen eller en strøgtur uden bagkant.

Men det skete ikke. Fordi jeg - ubevidst - ikke tillod det. Og jeg bad heller ikke om hjælp. Jeg ved, at han ville have gjort alt for mig.

Det handlede om at jeg tillod at min dag blev så fyldt med aktiviteter, at jeg ikke behøvede at kigge indad. Så jeg ikke behøvede at stoppe op, slippe kontrollen og lade facaden falde.
Jeg ville ikke have indrømmet det dengang. I dag kan jeg se det.

Dengang jeg gik på barsel, ville jeg så gerne gøre det nemt for min mand, så han blev glad for at komme hjem.

Jeg ville i hvert fald ikke ende som de parodier på barselsmødre, der florerede dengang. Enten den nybagte mor, der trissede rundt i housecoat hele dagen og intet fik gjort. Ej heller hende, der kommanderede rundt og hakkede på ham, der så endte med at fremstå som tøffelhelt.

Resultatet var, at det blev mig, der styrede hjemmet. For jeg ville så gerne gøre det nemt for min mand. Jeg påtog mig alle opgaverne med barn og hjem.

Det fungerede også fint. I en periode. Desværre var den periode længe nok til, at det blev en vane. En indgroet vane. Som fortsatte da jeg startede på arbejde igen.

Vores sex forsvandt.

Ikke alene forsvandt vores sex. Intimiteten ligeledes. Stille og roligt holdt vi op med at kysse, kramme og nusse. Uden at vi egentlig opdagede det.

Når vi endelig kyssede, nussede og kærtegnede, var det pludselig kun i forbindelse med sex. Hvilket ledte til, at jeg fik den opfattelse, at når han rørte mig, var det optakt til sex. Jeg blev bange for, at hvis jeg rørte ham, ville han tro, at det var optakt til sex. Og jeg var så træt! Mentalt og fysisk træt. Jeg orkede det ikke.

Hvad gør man så for at få samhørigheden og intimiteten tilbage?

5 GODE TIPS TIL AT GENVINDE GNISTEN
(Det allervigtigste er, at du fortæller din partner, hvordan du har det, og hvad du længes efter).

1.
Hold fri. Bare 10 minutter. Sluk alle devices. Luk døren. Luk øjnene. Træk vejret ned i maven og genkald den følelse, du savner. Du kender den jo godt. Ellers kan du ikke savne den. Hvilket konkret tiltag kan du gøre for at opnå den følelse en gang hver dag?

2.
Kig din partner i øjnene. Prøv at lægge mærke til, hvor lidt vi egentlig kigger hinanden i øjnene. Øv dig i det.

3.
Se hinanden i øjnene mens I holder hænder. Bare 5 minutter.

4.
Lig i ske. Uden at det fører til sex. Bare lig i ske. 5 minutter. Prøv det i en uge.

5.
Vær taknemmelig. Brug en notesbog, din telefon eller lav en mental note af de 5 ting, du er taknemmelig over ved din partner. Hver dag.
 

Alt starter med dit valg. Og det er dit. Rigtig god fornøjelse!

 

Par- og familieterapeut Christiane Meulengracht

Christiane Meulengracht er parterapeut, sexolog og familieterapeut og blogger om sex, lyst og parforhold på www.christiane.nu.

 

Følg os