Gør foråret dig trist til mode?

Efter en lang, kold og mørk vinter, begynder de første tegn på forår så småt at spire frem. Dagene bliver længere og lysere, fuglene kvidrer og træerne springer ud. For langt de fleste er foråret lig med glæde, livslyst og masser af energi, men for en lille gruppe, har foråret den stik modsatte effekt: Det gør dem triste og modløse.

Solskin, varme og muligheden for endelig at smide vintertøjet. De fleste af os går hele vinteren og glæder os til, at det igen skal blive forår. Men for nogle mennesker er de lysere tider knapt så lyse. Ifølge undersøgelser anslås det faktisk, at op mod 25 pct. af os bliver triste, nedtrykte og energiforladte i stedet for at føle os opstemte og energifyldte, og at op mod 4-5 pct. så alvorligt, at man kan tale om en egentligt forårsdepression. Ifølge Center for selvmordsforskning taler man endda om et såkaldt ”forårs-maksimum”, da der er syv pct. flere selvmord i marts, april og maj sammenlignet med resten af året, ligesom der er to pct. flere selvmordsforsøg i perioden.

Lyset påvirker kroppen
Forårsdepression – også kaldes den oversete depression - rammer typisk mennesker, som i forvejen er særligt disponerede for tungsind og depression, og ifølge forskerne en af forklaringerne muligvis den hastighed, som dagslængden ændrer sig med og som gør, at kroppen ikke kan omstille sig lige så hurtigt, som lyset. Dette er med til at påvirke søvnrytmen, så de ikke får tilstrækkeligt med søvn. En anden forklaring er, at nogle mennesker bliver depressive af at opleve, at alle andre omkring dem bliver glade. Hos de fleste stiger humøret jo om foråret og vi får mere energi, og da vi ofte spejler os i hinanden, kan de mennesker, som i forvejen er disponeret for depressioner, derved nemt komme til at føle sig endnu mere triste, ensomme og fortabte, og det kan være med til at forstærke følelsen af depression.

Endelig er forårsdepression en overset depression i modsætning til vinterdepression, hvor det er ”lovligt” at føle sig trist og energiforladt. Omverdenen har således meget lidt forståelse for, at man ikke ”blomstrer op”, når foråret kommer. Så det forhold, at ens adfærd kan virke uforståelig og ikke som så velkendt og accepteret af omgivelserne, kan i sig også virke forstærkende på det mørke humøret. Ens nedtrykthed bliver simpelthen forstærket af de andres forårsrus.

5 tips til at undgå forårsdepression

  1. Sov godt og nok
    For lidt eller for dårlig søvn påvirker humøret og kan i sig selv være årsag til depression. Sørg derfor for at få din nattesøvn – og sov gerne 7-8 timer i døgnet.
     
  2. Hold igen med stimulanserne
    Kaffe, alkohol og sukker påvirker både din hjerne, humøret og energiniveauet og kan få dig til at føle dig irritabel og træt.
     
  3. Kom ud i det fri
    Da både frisk luft og sollys har en gavnlig effekt på nervesystemet og humøret, er det vigtigt at komme ud i den friske luft. Prioriter at gå, løbe eller cykel en tur  og helst hver dag.
     
  4. Spis sundt
    Mad, der indeholder store mængder fedt og sukker øger risikoen for depression. Så hold igen med fedt- og sukkerholdig mad og fastfood og spis i stedet masser af frugt, grøntsager – gerne af den grove slags samt fuldkorn, der mætter længe og holder dit blodsukker stabilt og booster energien.
     
  5. Bevæg dig
    Når du dyrker motion, udskiller kroppen en lang række hormoner, der bl.a. fungerer som kroppens eget lykkestof og får humørbarometret til at stige. Så sørg så vidt muligt for at være fysisk aktiv mindst 30 minutter hver dag – og helst under åben himmel.    

Pernille Lewinsky Kofoed

Pernille er freelance journalist og sideløbende med skriveriet underviser hun i yoga. Hun brænder for sundhed i bred forstand og har derfor gennem mange år skrevet om kost, motion, psykologi, yoga og mental sundhed for en lang række ugeblade og magasiner.

Følg os