En bil til slot og til småt

Test: Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D
4WD, Automatic
Pris: 555.645 kr.

 

Familieguidens store firehjulstrukne testbil kommer med syv sæder som standard. Allerede her adskiller den sig fra mange af konkurrenterne i dette store brede SUV-felt, hvor de ekstra sæder oftest er dyrt ekstraudstyr.

Sæderne tager ikke plads fra det gigantiske bagagerum, da de ligger i en ”brønd” bagi under et dække og kan med et snuptag rejses op. Indstigningen til stolerækken er dog lidt bøvlet, men er også mest tænkt som ekstrasæder og ikke nogen permanent løsning, da man så nok skal vælge en minibus.


Åh ja, her er plads til det hele, når bagerste sæderække er nedfældet. Bemærk subwooferen, som giver koncertlyd i hele kabinen.

 

I kabinen fornemmer man, at der er blevet kælet for detaljen. Håndværkskvaliteten er i top, sæderne har god støtte  og bag læderrattet byder store letlæselige og touch-screen-service en velkommen. Den er tyst på vejen uden al for megen dieselbrummen og selv aircondition på maksimum larmer ikke.


Et væld af knapper på instrumentpanel og i rattet skræmmer, men den er utrolig logisk og brugervenlig opbygget.

 

Der er rigeligt med saft og kraft i den 150 hk. stærke motor, men den store frihøjde og det faktum, at det er mere en arbejdshest end en galophest gør den også lidt gumpetung i svingene. Her er der en tendens til lidt gyngen i karossen, uden at man dog føler, den ikke er sikker nok. 

I modsætning til mange af konkurrenterne, så har Outlanderen lige siden introduktionen i 2001 været en vogn, som man kunne køre ud i mere udfordrende terræn end bare børnenes sandkasse. Der er som sagt firehjulstræk, god frihøjde og i Mitsubishis DNA ligger der en masse god erfaring i det rå terræn. Således har bilmærket vundet adskillige hårde ørkenrallyer igennem tiderne.


Den rummelige Outlander har LED baglygter.

 

Der er dog ikke meget halsbrækkende chancekørsel i den civile udgave af bilen, som byder på et hav af assistpakker såsom frontkollisions-assistent som overvåger den trafikale situation foran bilen, adaptive cruise control og meget mere samt syv airbags heraf også den avancerede knæ-airbag.

Det er ikke nogen billig bil at anskaffe, men den fås også uden firehjulstræk og i en mindre udstyrspakke, som begynder ved 345.000 (2,0 benzin). Til gengæld er der masser af god økonomi i brændstofs-forbruget. Testmodellen målte vi til en imponerende 17 km/l ved blandet kørsel.  Ydermere er der flere ECO-modes (køreøkonomiske hjælpepakker) at vælge imellem.


Det lille hus syner ikke af meget ved siden af den næsten fem meter lange bil.

 

Hvorfor
Fordi du gerne vil have en bil, der kan mere i terrænet, har et mere eksklusivt feel og bedre bagageplads end de fleste af konkurrenterne.

Hvorfor ikke
Fordi du vil have en mere dynamisk og adræt vogn, selv om det så koster på pladsfronten.

 

Per Kuskner

Per Kuskner er vores faste bilanmelder og tilknyttede journalist.

Følg os