Populær arbejdshest

Af journalist Per Kuskner

Test Nissan Qashqai
DIG-T 163 hk. 1,6 2WD
Fra: 291.900 kr.

Kært barn har mange navne, og her kunne man sige: kært barn har mærkeligt navn. Men på trods af det tungevridende navn Qashqai < Kas’kaj > , har den japanske crossover fra Nissan taget danskerne med storm siden introduktionen tilbage i 2007.

Ikke mindst på grund af de yderst skarpe priser – her har man fået meget bil for pengene. Og apropos skarp, så er den nye Nissan Qashqai også blevet meget mere dynamisk i udtrykket. Farvel til de runde ergonomiske linjer og goddag til de meget mere moderne skarpe linjer både foran og bagtil.



Barneguiden.dk fik nøglerne til den behagelige og veludstyrede model med DIG-T motor, som er specielt udviklet til Qashqai. Selv om den kun er på 1.6 liter (less is more) , så gør turboen og de 163 hk. den både smidig og hurtig i accelerationen. 0-100 km/t på lidt over 9 sekunder er fornemt for så stor en vogn.

Qashqai´en ligner en, der kan forcere alt terræn og dybt mudder, men den er altså – trods pæn frihøjde – ingen offroader. Langt de fleste modeller sælges med træk på forhjulene, men vil man have firehjulstræk og forcere grusgraven, fås den også med det i topudgaven af dieselmodellerne.



Pladsmæssigt behøver man ikke at være bange – her er som i alle andre crossovers rigeligt af det hele. I bagagerummet er der ligeledes en fin detalje med en klap og fordybning til indkøbsposer mv., så det ikke glider rundt i det store rum.

Modellen vi lånte var med panoramatag, og hvorfor skulle det dog tage over 100 år at opfinde et sådan? Masser af lys brager ind fra det store glastag, og vil man hellere have det dunkelt , når de små medpassagerer i barnestolene skal have lidt søvn, er det bare et enkelt tryk på knappen i loftet, og et indvendigt ”låg” glider på plads.


Lækkert interiør og smukt panoramatag

Alt sikkerhedsudstyret bliver for omfattende at nævne her, men naturligvis har den to ISOFIX-beslag på bagsæderne, seks airbags med mulighed for frakobling i passagersiden, parkeringssensorer, kollisionsradar, vognbaneassistent og så det geniale: En automatisk håndbremse, som aktivers, når du slukker bilen og deaktiveres, når bilen sættes i gear.
Brændstoføkonomien opgives til over 17 km/l, men vi fik den nu aldrig op på mere end 15,5 km/l ved blandet kørsel. Stadig pænt for så stor en bil, og den årlige vægtafgift ligger da også kun på 1.780 kr.

Økonomien på Qashqai – den billige anskaffelsespris i forhold til konkurrenterne in mente (Qashqai fås fra kun 256.900 for den mindre 115 hk motor) – er meget fin generelt. Gensalgsværdien er god, da det er en meget populær vogn herhjemme (hele 2 mio. stk. solgt af forrige model over hele verden), så der er altid kunder til denne brugte Nissan med navnet, alle efterhånden kan udtale – men de færreste stave til.

Tilføj kommentar

Plain text

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
For at forhindre spam.