Graviditetskvalme

Ikke alle gravide generes af graviditetskvalme, men nogle kvinder døjer med kvalme i sådan grad, at blot lugten af mad, får dem til at kaste op.
Kvalmen skyldes de voldsomme hormonelle forandringer der sker i kvindes krop i starten af graviditeten. Kvalmen kan optræde på alle tider af døgnet, men især når blodsukkeret er lavt, hvilket det typisk er om morgenen.
Hvis du er meget generet af graviditetskvalme kan det måske trøste dig at vide, at kvalme normalt forekommer de først tre måneder af svangerskabet, hvorefter det aftager.

Der findes mange præparater mod kvalme, men man bør aldrig anvende medicin eller kosttilskud mod graviditetskvalme uden aftale med lægen. Tilgengæld findes der gode husråd, som kan hjælpe med at begrænse ubehaget. Det er ofte individuelt hvad der virker og derfor må du prøve dig frem:

Gode råd mod graviditetskvalme
● Forsøg dig med små, hyppige måltider, så du undgår tom mave
● Undgå fed mad, da det kan forværre morgensygen - f.eks. fede mælketyper
● Undgå mad der lugter meget. Derimod er det godt med mange kulhydrater og æggehvidestoffer (protein). Start fra morgenstunden med at spise kiks allerede inden du står ud af sengen
● Lig højt med hovedet om natten. Læg en ekstra pude under hovedet eller læg et par bøger under sengens hovedgærde
● Frisk luft kan lindre kvalmen. Luft ud i soveværelset
● B6-vitamin. Der er undersøgelser som tyder på, at høje doser B6-vitamin kan være effektivt mod kraftig kvalme og opkastninger under graviditeten, men husk at konsultere din læge først
● Nogle har gode erfaringer med at drikke forskellige slags te. Især kamillete, hindbærblad-te, myntete og te af citronmelisse er gode mod kvalme
● En eller to dråber pebermynteolie på tungen kan også lindre kvalmen
● Kvalme kan hænge sammen med forstoppelses-problemer, derfor er det vigtigt med en fiberrig kost
● Husk at jerntilskud kan medføre forstoppelse
● Husk at starte dagen stille og roligt, da stress og jag kan forværre kvalmen
● Døjer du med kvalme bør du undgå hårdt fysisk arbejde. Moderat motion er derimod godt.
● Husk at drikke meget mellem måltiderne, ikke mindst for at erstatte den væske, der evt. tabes ved opkastning
● Bliv siddende oprejst i mindst 45 minutter efter måltiderne
● Ofte tåles kold mad bedre end varm
● Hvis din kvalme er kombineret med sure opstød og halsbrand er syreneutraliserende håndkøbsmidler i form af tyggetabletter og miksturer en mulighed

Om ingefær som kvalmelindring
Ingefær kan også virke lindrende på kvalme, men på baggrund af undersøgelser advarer Fødevarestyrelsen imidlertid mod gravides indtagelse af ingefær. Fødevareinstituttet, som har udarbejdet en risikovurderingen af ingefærtilskud, oplyser at det ikke er muligt udfra de videnskabelige undersøgelser, at fastsætte en grænse for, hvornår der med sikkerhed ikke er nogen risiko for fostret ved anvendelsen af ingefær hos gravide: "..Derfor kan Fødevarestyrelsen ikke som sådan anbefale anvendelsen af ingefær hos gravide, men anbefaler at man konsulterer sin læge først", skriver Fødevarestyrelsen og tilføjer: "Dette gælder generelt for alle kosttilskud med indhold af planter. Der er som oftest kun meget sparsomme om overhovedet nogle videnskabelige undersøgelser, der kan afklare, om en given plante påvirker forsterudviklingen i en uheldig retning."

Søg læge ved svær kvalme
Oplever du længerevarende og svære tilfælde af opkastninger i forbindelse med graviditetskvalmen skal du søge læge. Lægen vil opfordre dig til at holde øje med eventuelle vægttab, da kvalmen og opkastningerne kan føre til vægttab og tab af vigtige mineraler.