forstoppelse

Hver 5. dansker lider jævnligt at forstoppelse. Men det er ikke noget man diskuterer med kollegaen, kæresten eller vennerne. Forstoppelse, eller hård mave, er nemlig et problem som de fleste holder for sig selv, og det kan gøre smerterne og ubehaget endnu mere belastende. Motion, kost og enkelte ting som at sidde korrekt på toilettet kan være med til at afhjælpe lidelsen.

Årsager
Dårlige kostvaner, for lidt motion og stress er de væsentligste årsager til at maven går i stå. Gode toiletvaner og sund fornuft kan afhjælpe problemet.

Med sund fornuft kan lidelsen forebygges
De væsentligste årsager til forstoppelse skyldes dårlig kost, for lidt væske og motion, samt stress. I en hektisk hverdag forfalder mange mennesker til hurtige fastfood-løsninger. Men en fiberfattig kost har omkostninger for maven. Hvis man derimod sørger for at indtage pasta, gryn, groft brød og tørret, samt frisk frugt er maven hjulpet godt på vej.

Også motion er en sikker vej til bedre fordøjelse, fordi det stimulerer tarmens naturlige bevægelser. Mange mennesker har i dag et stillesiddende arbejde, hvor størsteparten af dagens timer tilbringes på en kontorstol.

Stress påvirker maven
Oven i det kommer en hverdag, hvor man skal nå mange ting både på arbejdet og i familien. Stress påvirker vores fordøjelse og kan give forstoppelse.
Men stress og psykisk pres kan også gribe forstyrrende ind i toiletvanerne. De fleste mennesker har et toiletmønster, som ligger fast fra dag til dag. Forstyrres dette mønster kan det udløse forstoppelse. Sørger man for at indarbejde gode toiletvaner, kan forstoppelsen undgås.

På apoteket findes en række midler, som hurtigt kan afhjælpe forstoppelse, men det er ikke ligegyldigt hvad man vælger, så søg råd og vejledning hos apotekspersonalet. Så er man sikker på at få det produkt der virker bedst på det problem man har.

Gode råd mod forstoppelse
• Drik 1 til 2 l væske dagligt
• Spis fiberrig kost – rugbrød (fuldkorn, mørkt, eller lyst), fiberbrød, knækbrød,
havregryn, tørrede frugter eller andet
• Dyrk motion. Bevæg dig – gå, løb, svøm eller lignende hver dag.
• Indøv gode toiletvaner - samme tid hver dag - giv dig god tid.
• Sid rigtig på toilettet. Du kan selv påvirke tarmfunktionen i positiv retning ved at sidde rigtigt på toilettet. Sid midt på toilettet. Anbring fødderne på en skammel, hvis toilettet er for højt til, at du kan nå gulvet. Svaj i ryggen og læn dig let fremover. Tag en dyb indånding, hvis det er svært at tømme tarmen
• Vær opmærksom på at mange lægemidler og naturprodukter kan påvirke tarmfunktionen negativt. Opstår der forstoppelse,
bør man derfor undersøge, om den kan skyldes brug af medicin. Mange smertestillende lægemidler kan virke stoppende, og derfor suppleres behandling med morfin, morfinlignende præparater og psykofarmaka ofte med afføringsmidler.
• Søg læge hvis du har forstoppelse og ikke kan komme den til livs ved hjælp af ovennævnte råd eller et mildt forstoppelsesmiddel
• På apoteket finder du mere information om forstoppelse i brochuren: ”Toiletlæsning om forstoppelse”.

Følg os