børn og sukker

Vi får alt for meget sukker. Ifølge Fødevarestyrelsen spiser 6 ud af 10 børn for meget sukker - og over halvdelen af det sukker de spiser kommer fra is, kager, slik, sodavand og saftevand. Med sukkeret koncentreret i udvalgte madvarer, sodavand og slik, drejer det sig i virkeligheden blot om at undgå disse i indkøbskurven. Alligevel synes mange at det er lettere sagt end gjort.

Sukkertrang
Allerede som spæd lærer vi at sætte pris på den søde smag. Modermælken er fed og sød, så allerede fra livets start lærer vi at forbinde smagen af sødt, med tilfredsstillelse af fundamentale behov som trøst, varme, omsorg og kærlighed. Vi lærer at den søde smag kan sætte gang i en lang række rare, behagelige følelser - og det er som om vi husker denne forbindelse mellem "smagen af det søde" og "følelsen af velbehag", livet igennem.
Når det lille barn begynder at spise mos og grød, er det tydeligt at barnet foretrækker den søde gulerodsmos, frugtmosen, øllebrød og mad med et højt indhold af naturlig frugtsukker, frem for mindre sød mos og grød. Så selvom man følger anbefalingerne og undlader at tilsætte raffineret sukker til småbørns mad, så plejes den søde tand alligevel gennem madens naturlige indhold af frugtsukker.

Sukker optager plads
Det er derfor ikke så underligt at de fleste børn er glade for sødt. Problemet med søde sager er jo bare, at de mætter og dermed optager pladsen for de sunde madvarer, madvarer som tilfører barnet vigtige vitaminer, mineraler, proteiner og fiber, næringsstoffer som barnet har brug for, for at fungere og udvikle sig optimalt.
Samtidig har søde sager en uheldig indvirkning på blodsukkeret, fordi sødt hurtigt får blodsukkeret til at stige, hvilket resulterer i en kortvarig følelse af velbehag og vigør, men efterfølgende falder drastisk og medfører træthed og uoplagthed, hvilket igen giver trang til at spise mere sødt for at få blodsukkeret til at stige og give kroppen mere energi. Nogle ernæringseksperter mener at børn der får meget sukker, i højre grad plages af træthed og irritabilitet.

Giv børnene gode kostvaner
Som forældre er det vores ansvar at give vores børn nogle gode kostvaner, og det er vores ansvar at lære vores børn at sætte pris på sund mad. Vi skal være gode rollemodeller, selv have et fornuftigt forhold til de søde sager og lære vores børn om sund mad ved f.eks. at tage dem med i køkkenet. Alt tyder på at vores børn senere i livet, får nemmere ved at holde fast i en sund livsstil, hvis de i barndommen får indarbejdet gode og sunde vaner.

Tips til hvordan man kan mindske barnets sukkerforbrug:
● Overhold måltiderne, så har barnet mindre trang til søde sager
● Tjek varedeklarationen for indholdet af sukker
● Grovbrød er et bedre valg end hvidt brød, fordi grovbrød har et højere indhold af kostfibre og mætter bedre
● Vær opmærksom på, at saft, sodavand og drikkeyoghurt oftest indeholder store mængder sukker. Læs derfor deklarationen og vælg drikkevarer med et lavt indhold af kulhydrat og fedt
● Væn børnene til at drikke vand. Hav altid en flaske med postevand i køleskabet.
● Bær og friske frugter indeholder naturligt sødt – og samtidig mange gode vitaminer.
● Tørret frugt kan også bruges, hvis trangen til sødt melder sig. Der findes mange forskellige slags, og de kan være et godt alternativ til slik

Flere gode råd til hvordan familien får styr på sukkerforbruget finder du i Charlotte Hartvigs bog: